Jak założyć sklep internetowy krok po kroku – masz produkt, który chcesz zacząć sprzedawać, ale nie wiesz jak? Najprostszym, najszybszym i najlepszym sposobem na rozpoczęcie jest założenie własnego sklepu internetowego. Dlaczego? Ponieważ takie działania nie wymagają ponoszenia kosztów związanych z wynajmem lokalu, nie poniesiesz większych strat w przypadku upadku firmy. Jak otworzyć własny sklep internetowy? Gdzie zacząć? Jakie koszty się z tym wiążą? Tego wszystkiego dowiecie się czytając poniższy artykuł.
Dlaczego opłaca się otworzyć sklep internetowy?
Jesteś rzemieślnikiem lub założycielem małej firmy? Nie musisz produkować swojego produktu na stanie magazynowym – wystarczy zapełnić sklepowe półki. Prowadząc tego rodzaju działalność w Internecie, możesz produkować produkty tylko wtedy, gdy ktoś złoży zamówienie. Oszczędza to nie tylko czas, ale także materiał. Możesz także personalizować swoje produkty – czyli dostosowywać je do konkretnych klientów, co zwiększy ich wartość.
Sklep internetowy to także dostęp do nieograniczonej liczby klientów na terenie całego kraju – czego nie może zapewnić sklep stacjonarny. Jednak jednym z ważniejszych czynników przemawiających za otwarciem sklepu internetowego jest to, że prowadzenie sklepu stacjonarnego często wiąże się z większym ryzykiem finansowym – głównie dlatego, że część dochodów trzeba przeznaczyć na wynajem lokalu.
Sklepy internetowe często oferują elastyczne rozwiązania na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. Oznacza to, że koszty związane z zamknięciem lub zawieszeniem działalności są znacznie niższe niż w przypadku sklepów stacjonarnych. Kolejnym równie ważnym atutem jest czas urlopu. W tym czasie nie musisz zamykać sklepu – wystarczy, że poinformujesz klientów o opóźnionej dostawie, a oni nadal będą mogli składać zamówienia na Twojej stronie.
Zdecydowałeś się na założenie sklepu internetowego?
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zapoznaj się z kilkoma prostymi krokami, które przekonają Cię, że założenie własnego biznesu online wcale nie jest trudne.
- Zidentyfikuj produkty, które chcesz sprzedawać. Zasada jest prosta – im bardziej oryginalny produkt, tym większe szanse na sukces.
- Trzeba więc postawić na coś oryginalnego, niepowtarzalnego, niepowtarzalnego. Nie zapomnij też wymyślić świetnej nazwy, która przyciągnie klientów, i dokładnie przeanalizuj popyt na swój produkt, ponieważ jeśli nie masz popytu na swój produkt, nie odniesiesz sukcesu.
- Wybierz odpowiednią platformę eCommerce. Jeśli nie masz wystarczających środków, aby zatrudnić profesjonalnego programistę, zacznij od wybrania platformy, na której chcesz założyć swój sklep.
- Zaprojektuj wygląd i sposób działania witryny swojego sklepu. W takim przypadku można również skorzystać z usług platform e-commerce, które również oferują takie usługi za niewielką opłatą.
- Dostosuj się do metody płatności klienta. Możesz wybrać maksymalnie wiele bramek płatności. To bardzo ważny krok, gdyż są wygodnym sposobem na skrócenie czasu zapłaty za towar – co zachęci klientów do korzystania z Twojego sklepu.
- Zaproponuj dogodne opcje dostawy. Trzeba pamiętać, że wyprzedaż nie kończy się w momencie zakupu przez klienta wybranego produktu. Produkty te nadal muszą zostać mu dostarczone. Jak? Cóż, najlepiej byłoby oferować kilka opcji dostawy, takich jak: odbiór osobisty, usługa kurierska lub dostawa do wyznaczonego punktu odbioru.
- Umieść regulamin i politykę prywatności na stronie. Każdy sklep internetowy powinien mieć regulamin, który będzie wyeksponowany i dostępny dla klientów. W ramach takich przepisów oczekuje się od Ciebie wypełnienia podstawowych obowiązków informacyjnych wobec klientów i podania podstawowych danych istotnych dla Twojej działalności.
Reklamuj sklep, rozwijaj się i dbaj o klientów
Samo założenie sklepu internetowego nie zapewni natychmiastowych klientów. Musisz być widoczny dla konsumentów. Jak to zrobić? Najpierw umieść post na swoich kanałach społecznościowych, takich jak Instagram czy Facebook, z linkiem do Twojego sklepu. Możesz także zainwestować w tworzenie reklam lub płatnych promocji, które pomogą Ci dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Gdy masz już grupę klientów, słuchaj uważnie, co mają do powiedzenia – ponieważ to oni tworzą popyt. Bądź też świadomy zmieniających się trendów, co pomoże Ci dostosować się do wymagań konsumentów.
Klienci coraz częściej robią zakupy za pomocą smartfonów – warto więc zaprojektować swój sklep tak, aby działał na tych urządzeniach. Wraz z rozwojem firmy dobrym pomysłem jest również stworzenie dedykowanej aplikacji, w której konsumenci mogą szybko i łatwo robić zakupy. Pamiętaj, na początku wszystko jest trudne, nie poddawaj się.